Pseudoarbejde

Hvordan får I en bedre arbejdsdag?

Halvdelen af alle danskere “føler” at de laver meningsløst arbejde. Men hvad kan man bruge følelser til?

Følelser er noget af det første man støder på når man vil skabe et bedre arbejdsliv. Chefen der er frustreret over at simple opgaver ikke løses korrekt, mellemlederen som skal deltage i møde på møde og ikke har overskud til ledelse, eller medarbejderen som skal dokumentere alt, men uden at det bliver brugt. Eksemplerne er mange – og ofte overhørt eller usynlige for topledelsen

Mange har en arbejdsdag hvor en del af deres arbejde føles meningsløst, defineret som at det ikke skaber værdi for kunden, virksomheden eller dem selv. Det kan være møder, som ikke er relevante eller dokumentation som bare samler støv eller tidsregistrering som ingen bruger osv. læs evt. denne artikel: https://finans.dk/erhverv/ECE12259672/halvdelen-af-danskerne-foeler-at-de-laver-ligegyldigt-arbejde/?ctxref=ext

Dette ligegyldige arbejde kan måles og give et indblik i hvor meget tid man spilder i hverdagen.

Én løsning kan være en kortlægning af hvad der skaber værdi, analyse af processerne der skaber værdien og en indsats for at forbedre processerne og evt. automatisering af processerne – gælder også for de administrative processer

Undersøgelserne skal vise om der er hold i følelserne.

  • Er det kun en enkelt eller flere medarbejdere som oplever problemet?
  • Hvor mange møder afholdes, er formålet klart for alle, hvor lang tid tager møderne?
  • Hvor mange kundeklager modtager man?

Dette er blot et lille udpluk af de målinger, som kan understøtte følelserne af meningsløst arbejde og de kan være med til at skabe fokus på de reelle problemer således at man finder de rette løsninger

Læs gerne denne case, hvor vi har hjulpet en virksomhed med at fjerne frustrationer i hele værdikæden – https://strandimprovement.dk/?p=812

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *