Undgå frustrationer – gør det simpelt

Med stor kompleksitet mister vi ofte overblikket og efterfølgende står frustrationerne i kø. Så sent som i går skabte jeg overblik for porteføljeledelsen ved at gøre det simpelt.

Jeg har i flere dage forsøgt at omfatte ”det hele”, med udgangspunkt i teorier og modeller fra litteraturen, med det resultat at jeg mistede overblikket og ikke kunne finde ind til kernen af det jeg vil formidle. Men en tur med hunden klarede tankerne og jeg gik tilbage til det enkle. Nu har jeg ét billede, som passer på de fleste organisationer, om end den selvfølgelig skal tilpasses den konkrete virksomhed. Men udgangspunktet er det enkle og derfra kan man altid bygge videre.

Hvad gør du nu?

Hvis du står med komplekse problemstillinger, så prøv at skære ind til benet af hvad du vil formidle eller opnå. Sæt dig grundigt ind i stoffet, for at du er klar til at svare på evt. spørgsmål og benyt billeder og illustrationer til at formidle budskabet.

Gør det komplekse simpelt – det giver overblik og fremdrift. Men nogle gange skal det simple også gøres komplekst, for at løse problemet i en bredere kontekst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *